SVID / Guider och verktyg / Metoder Metoder Här hittar du bra metoder och mallar för att komma igång med ett kreativt designarbete. Aktörskartan Aktörskartan hjälper er att bättre förstå "ekosystemet" av människor, organisationer, företag, finansiärer och lagstiftare med flera som finns runt er målgrupp. Användarresan Syftet med användarresan är att identifiera och kartlägga hur er produkt eller tjänst används, och var i den kedjan det finns möjlighet till förbättringar. Brainwriting "Brainwriting" går ut på att få in olika synpunkter på en idé eller utveckla en idé vidare. Övningen görs i mindre grupper. Skriv ner dina idéer och skicka sedan pappret vidare till en kollega som utvecklar idén vidare. Brainstorming Brainstorming är en bra metod att använda för att komma med många nya idéer. Tillsammans i en grupp samlar man allas kreativa energi och utgångspunkten är att alla idéer är bra idéer och att inga idéer kritiseras innan de är färdiga. Byta perspektiv Ett annat sätt att komma med nya idéer är genom att byta perspektiv för att upptäcka behov som kan finnas hos olika typer av användare. Hur skulle lösningen se ut om ni anpassade den för 10-åringar respektive 80-åringar? Dagboken Att låta personer i en målgrupp dokumentera sina egna upplevelser utifrån en viss situation och under en viss tid är ett bra sätt att få värdefull input. Empatikarta Empatikartan används för att sortera de insikter ni har fått från målgruppen. Skriv ner information från många olika användare så att ni får en överskådlig bild av användarna. Formulera utmaningen Mallen formulera utmaningen kan användas för att ge en tydlig överblick av utmaningens kärna, och den kan fungera som grund för en bra "pitch". Funktionsanalys Funktionsanalysen gör ni som sista steg i fas 2 i Designprocessguiden, för att förbereda inför idégenereringen. Syftet med funktionsanalysen är att tänka och uttrycka en produkt eller tjänst i funktioner – inte i färdiga lösningar. Hur man skriver en brief för designuppdrag Om ni ska upphandla designkompetens behöver ni göra en brief. En brief är en skriftlig uppdragsbeskrivning som ska beskriva förutsättningar, tidsplaner och förväntade mål. Observation Observera hur personer i er målgrupp beter sig i situationer som är relevanta för er utmaning. Persona En persona är en påhittad "typisk" användare av er tänkta produkt eller tjänst. En persona gör man för att få en mer personlig bild av användaren/målgruppen. Prioriteringsmatris Prioriteringsmatrisen hjälper er att prioritera vilket utmaningsområde som ger mest värde och nytta för er användare, och som har störst potential att genomföras. Problemformulering När ni har fått en bra bild av vad målgruppen tycker, tänker och känner ska ni skapa en problemformulering som fokuserar på en tänkt användare, det vill säga en människa. Samtalsunderlag Använd den här mallen när ni genomför intervjuer av en målgrupp. Fundera ut vilket område som är särskilt intressant för er. Uppmuntra till berättande! SCAMPER SCAMPER, även kallad Osbornes idésporrar, är en metod för att ifrågasätta och utmana en befintlig idé med nya perspektiv. Går det att göra på andra sätt? Vad händer om ni tar bort, byter ut eller modifierar delar av idén? Sex tänkande hattar Sex tänkande hattar är en tankemetod som utvecklats av Edward de Bono. De sex hattarna i olika färg symboliserar olika sätt att tänka, och används för att belysa ett problem från olika perspektiv. Skapa ett tillåtande klimat För att skapa nya idéer så är det viktigt att ha ett tillåtande klimat. Ett bra sätt att dra igång ett kreativt pass är att göra några enkla uppstartsövningar som lättar upp stämningen och genererar lite skratt. SWOT-analys En SWOT-analys görs för att definiera styrkor, svagheter, möjligheter och externa hot. Analysen kan göras för att planera och utvärdera både projekt och den egna verksamheten. Testa er idé Den här mallen kan användas som stöd när ni demonstrerar er prototyp/lösning och utvärderar vad som fungerar, vad som inte fungerar och vilka nya frågeställningar eller idéer som kommer upp. Tips när du prototypar När ni prototypar är det bra att veta vad ni ska tänka på för att skapa ett kreativt klimat som hjälper er att komma framåt i arbetet. Här får du lite olika tips. Tvärtom-metoden Tvärtom-metoden är ett bra sätt att utifrån ett sämsta scenario omformulera en upplevelse till den mest positiva upplevelsen ni kan tänka er. Uppföljning och utvärdering
Aktörskartan Aktörskartan hjälper er att bättre förstå "ekosystemet" av människor, organisationer, företag, finansiärer och lagstiftare med flera som finns runt er målgrupp.
Användarresan Syftet med användarresan är att identifiera och kartlägga hur er produkt eller tjänst används, och var i den kedjan det finns möjlighet till förbättringar.
Brainwriting "Brainwriting" går ut på att få in olika synpunkter på en idé eller utveckla en idé vidare. Övningen görs i mindre grupper. Skriv ner dina idéer och skicka sedan pappret vidare till en kollega som utvecklar idén vidare.
Brainstorming Brainstorming är en bra metod att använda för att komma med många nya idéer. Tillsammans i en grupp samlar man allas kreativa energi och utgångspunkten är att alla idéer är bra idéer och att inga idéer kritiseras innan de är färdiga.
Byta perspektiv Ett annat sätt att komma med nya idéer är genom att byta perspektiv för att upptäcka behov som kan finnas hos olika typer av användare. Hur skulle lösningen se ut om ni anpassade den för 10-åringar respektive 80-åringar?
Dagboken Att låta personer i en målgrupp dokumentera sina egna upplevelser utifrån en viss situation och under en viss tid är ett bra sätt att få värdefull input.
Empatikarta Empatikartan används för att sortera de insikter ni har fått från målgruppen. Skriv ner information från många olika användare så att ni får en överskådlig bild av användarna.
Formulera utmaningen Mallen formulera utmaningen kan användas för att ge en tydlig överblick av utmaningens kärna, och den kan fungera som grund för en bra "pitch".
Funktionsanalys Funktionsanalysen gör ni som sista steg i fas 2 i Designprocessguiden, för att förbereda inför idégenereringen. Syftet med funktionsanalysen är att tänka och uttrycka en produkt eller tjänst i funktioner – inte i färdiga lösningar.
Hur man skriver en brief för designuppdrag Om ni ska upphandla designkompetens behöver ni göra en brief. En brief är en skriftlig uppdragsbeskrivning som ska beskriva förutsättningar, tidsplaner och förväntade mål.
Observation Observera hur personer i er målgrupp beter sig i situationer som är relevanta för er utmaning.
Persona En persona är en påhittad "typisk" användare av er tänkta produkt eller tjänst. En persona gör man för att få en mer personlig bild av användaren/målgruppen.
Prioriteringsmatris Prioriteringsmatrisen hjälper er att prioritera vilket utmaningsområde som ger mest värde och nytta för er användare, och som har störst potential att genomföras.
Problemformulering När ni har fått en bra bild av vad målgruppen tycker, tänker och känner ska ni skapa en problemformulering som fokuserar på en tänkt användare, det vill säga en människa.
Samtalsunderlag Använd den här mallen när ni genomför intervjuer av en målgrupp. Fundera ut vilket område som är särskilt intressant för er. Uppmuntra till berättande!
SCAMPER SCAMPER, även kallad Osbornes idésporrar, är en metod för att ifrågasätta och utmana en befintlig idé med nya perspektiv. Går det att göra på andra sätt? Vad händer om ni tar bort, byter ut eller modifierar delar av idén?
Sex tänkande hattar Sex tänkande hattar är en tankemetod som utvecklats av Edward de Bono. De sex hattarna i olika färg symboliserar olika sätt att tänka, och används för att belysa ett problem från olika perspektiv.
Skapa ett tillåtande klimat För att skapa nya idéer så är det viktigt att ha ett tillåtande klimat. Ett bra sätt att dra igång ett kreativt pass är att göra några enkla uppstartsövningar som lättar upp stämningen och genererar lite skratt.
SWOT-analys En SWOT-analys görs för att definiera styrkor, svagheter, möjligheter och externa hot. Analysen kan göras för att planera och utvärdera både projekt och den egna verksamheten.
Testa er idé Den här mallen kan användas som stöd när ni demonstrerar er prototyp/lösning och utvärderar vad som fungerar, vad som inte fungerar och vilka nya frågeställningar eller idéer som kommer upp.
Tips när du prototypar När ni prototypar är det bra att veta vad ni ska tänka på för att skapa ett kreativt klimat som hjälper er att komma framåt i arbetet. Här får du lite olika tips.
Tvärtom-metoden Tvärtom-metoden är ett bra sätt att utifrån ett sämsta scenario omformulera en upplevelse till den mest positiva upplevelsen ni kan tänka er.