Guide
Fas 2: Definiera
När ni har lärt känna er målgrupp är det dags att definiera utmaningen som ni ska jobba vidare med. Det är viktigt att lägga tid på den här fasen, för att inte riskera att utveckla något som ingen behöver.
Börja med att samla ihop all information ni har om er målgrupp på ett ställe för att få en bra överblick. Detta kan ni till exempel göra genom att skriva på post it-lappar som ni sätter upp på en vägg. Sortera och gruppera lapparna och försök klargöra stora mönster, behov och insikter. Ta hjälp av metoderna nedan.
Stödmaterial
Här hittar ni stödmaterial och mallar som ni kan använda i fasen definiera.
Empatikarta
Empatikartan används för att sortera de insikter ni har fått från målgruppen. Skriv ner information från många olika användare så att ni får en överskådlig bild av användarna. På empatikartan får ni även med eventuella motsättningar. Det är inte alltid målgruppen gör så som de säger att de gör.
Empatikartan är också bra att använda för att sedan kunna sammanställa information till en Persona.
Prioriteringsmatris
Prioriteringsmatrisen hjälper er att prioritera vilket utmaningsområde som ger mest värde och nytta för er användare, och som har störst potential att genomföras.
Problemformulering
När ni fått en bra bild av vad målgruppen tycker, tänker och känner ska ni skapa en problemformulering som fokuserar på en tänkt användare, det vill säga en människa. Formuleringen ska vara bred nog att ge kreativ frihet men begränsad nog att vara möjlig att ta sig an.
Persona
En persona är en påhittad ”typisk” användare av er tänkta produkt eller tjänst. En persona gör man för att få en mer personlig bild av användaren/målgruppen. När ni sedan jobbar med idégenerering, men även i de andra faserna, kan ni ställa lösningarna i relation till er persona.
Funktionsanalys
Funktionsanalysen gör ni som sista steg i fas 2, för att förbereda inför idégenereringen. Syftet med funktionsanalysen är att tänka och uttrycka en produkt eller tjänst i funktioner – inte i färdiga lösningar.