Guide
Fas 1:
Förstå
I den inledande fasen i designprocessen är syftet att skapa en bred förståelse för utmaningen och användarna. Det är viktigt att utgå från de behov som användarna har, annars riskerar ni att utveckla något som ingen behöver.
Designprocessguiden – Fas 1: förstå
Börja med att identifiera er målgrupp, det vill säga de som ska använda den produkt eller tjänst som ni vill utveckla. Ni behöver först förstå vem det är ni utvecklar för, för att sedan förstå vad ni ska utveckla. När ni har identifierat vilka användarna är behöver ni skapa insikt, empati och engagemang för målgruppen och de utmaningar som finns i deras vardag.
Lär känna målgruppen
Börja med att intervjua personer i er målgrupp för att förstå vad de tänker, känner, säger och gör. Ibland stämmer inte det som en person säger överens med vad personen faktiskt gör. Därför kan ni behöva komplettera era intervjuer med observationsstudier eller att användaren får skriva dagbok under en viss period. En viktig del är också att ni själva provar på hur det är att vara i er målgrupps situation.
Stödmaterial
Här hittar ni stödmaterial och mallar som ni kan använda i förståfasen.
Samtalsunderlag
Använd den här mallen när ni genomför intervjuer av en målgrupp. Fundera ut vilket område som är särskilt intressant för er. Uppmuntra till berättande!
Lyssna och ställ följdfrågor. Gå djupare genom att fråga ”varför”? Samla på bra citat – dessa kan leda till viktiga insikter.
Observation
Använd den här mallen som hjälp när ni genomför observationsstudier av er målgrupp. I fältet insikter dokumenterar ni intressanta insikter i hur målgruppen beter sig i situationer som är relevanta för er utmaning.
Dagboken
Dagboken hjälper personer i er målgrupp. Låt dem dokumentera sina egna upplevelser under en viss period.
Aktörskarta
Aktörskartan hjälper er att bättre förstå ekosystemet av människor, organisationer, företag, finansiärer, lagstiftare med flera som finns runt er målgrupp.
Användarresan
Syftet med användarresan är att kartlägga användningskedjan av er tilltänkta produkt eller tjänst för att hitta förbättringsområden.
Formulera utmaningen
Mallen formulera utmaningen kan användas för att ge en tydlig överblick av utmaningens kärna.