I september höll SVID i tre inspirationsseminarier om design för företagsfrämjare i Umeå, Skellefteå och Luleå.

Omkring 60 företagsfrämjare och affärscoacher från inkubatorer, science parks, Almi, NyföretagarCentrum och Coompanion kom till inspirationsseminarierna. Fredrik Forsman på SVID föreläste om design och affärsutveckling, och Maria Bergmark på SVID berättade om Arctic Design Center och om det arbete som nu pågår i Norrbotten och Västerbotten. Deltagarna fick också diskutera och reflektera kring hur de använder och skulle kunna använda design i sin verksamhet och i sin coachning av företag.

– Att arbeta med med designprocesser som utgår från hållbarhet och användarnas behov är en avgörande faktor för att kunna utveckla framgångsrika produkter och tjänster. Därför är det viktigt att företagsfrämjare har med design i sin coachning – då får vi i slutänden fram fler framgångsrika företag, säger Fredrik Forsman, chef för näringsliv och industri på SVID, säger Fredrik Forsman, chef näringsliv och industri på SVID.

SVID föreläser om design

Kan enkelt lära sig grunderna i design och affärsutveckling

I diskussionerna lyfte några av deltagarna fram att de använder designtänkande, men skulle behöva använda det mer strukturerat och även i sina egna verksamheter. Seminarierna har, enligt deltagarna, öppnat nya perspektiv för hur de kan arbeta med design som ett strategiskt verktyg, både för sina kunder och i sina egna organisationer. Flera nämnde också att de använder vissa verktyg som används när man utvecklar med design, men inte har haft en tydlig bild av att det finns en strukturerad designprocess och var de olika verktygen och metoderna kommer in i den processen.

SVID delade också med sig av kunskap om de nya digitala kurserna i design som riktar sig till företagsfrämjare.

– Många affärscoacher som har gått våra kurser upplever att de har fått ett tydligare ramverk att luta sig mot i sin coachning av företag. Hos oss kan de få en grundläggande kunskap om både användarcentrerad och cirkulär metodik som gör att företagen blir mer träffsäkra i sina erbjudanden, och därmed mer lönsamma, säger Fredrik Forsman, chef för näringsliv och industri på SVID.

Digital uppföljning och fortsatt samarbete

Seminarierna genomfördes i samarbete med eXpression Umeå, Uminova Innovation, Skellefteå Science City och Luleå Science Park.

– Våra samarbetspartners engagemang gjorde vår mini-turne möjlig att genomföra – samverkan är det som får det att hända! Tillsammans kan vi stötta upp norra Sverige i den omvandling som sker just nu, säger Maria Bergmark, projektledare och designstrateg för Arctic Design Center på SVID.

De som inte kunde delta vid de fysiska seminarierna kommer att erbjudas möjligheten att delta i ett digitalt inspirationsseminarium som SVID kommer att hålla senare under året.

Så här tyckte deltagarna

Så här tyckte några av affärscoacherna som var med på inspirationsseminarierna.

Erika Lind, affärsutvecklare på Almi Nord, var en av de som uppskattade seminariernas innehåll och möjligheten till samarbete.

– Jag tycker att det som SVID har presenterat idag har gett mig uppslag och insikt om sätt som vi kan jobba med de etablerade företagen, som är många av våra kunder. Jag har någonstans sett behov av att prata mer design och innovation, men har inte haft verktygen för det. Så jag tror att vi har mer att vinna på att samarbeta med varandra, säger Erika Lind.

Gustav Carlsson, affärsutvecklare på Luleå Science Park lyfte designmetodens bredd och applicerbarhet i olika processer.

– Det har varit ett jättevärdefullt seminarium detta, mycket inspirerande och mycket som man kan ta med sig till sin egen verksamhet. Det som jag framför allt tar med mig till vår verksamhet och när vi jobbar mot företag, det är hur många olika steg och inom vilka processer som designmetoden är applicerbar – både vad gäller interna arbetet och inom den egna verksamheten, men också mot företag man stöttar, säger Gustav Carlsson, affärsutvecklare på Luleå Science Park.

Frauke Molander, kommunikatör och affärsrådgivare på Coompanion Västerbotten, såg stor potential i att tillämpa designtänkande både internt och med kunder.

– Det här tillfället idag tyckte jag var väldigt bra, det kändes som en uppstart till att kunna jobba lite mer med design thinking i både vår egen organisation och med våra kunder. Nu ska jag ta hem det till min organisation och prata mer om hur vi systematiskt ska kunna använda design thinking för att bli effektiva, säger Frauke Molander.

Glenda Fors, verksamhetsledare på NyföretagarCentrum Nord, betonade vikten av reflektion och designtänkande.

– Det var en chans att kunna stanna till och reflektera över hur vi jobbar, hur vi möter våra kunder och öppna ögonen för andra sätt att tänka, säger Glenda Fors.

Jan Kemi, affärsutvecklare på Coompanion Norrbotten, betonade hur viktiga designverktyg är i dagens affärsutveckling.

– Jag använder design i arbetet idag, kanske mest som ett mindset, även om vi inte använder specifika verktyg just nu. Men det är väldigt viktiga saker och vi har fått reda på mycket spännande idag, säger Jan Kemi och tillägger att designtänkandet kan kopplas till agila metoder som han tidigare arbetat med inom IT.

Publicerad 18 oktober 2024