Egenföretagaren Elisabeth Standár i Åre sökte idéer för att arbeta mer hållbart med sina taktält. Response-projektet fick henne att lyfta blicken från produktion och i stället utveckla företagets uthyrningsverksamhet.

– Den ”riktiga kicken” kom när vi idégenererade kring nya koncept, säger Elisabeth Standár.

Som egenföretagare är det en utmaning att hålla sig uppdaterad på utvecklingen inom alla aspekter av produktion. Elisabeth Standár ville fokusera mer på hållbarhetsfrågor i sitt företag men visste inte var hon skulle börja.

– En kompis tipsade om Response-projektet och jag tänkte ”Ja! Det här vill jag lära mig mer om!” Det var en möjlighet att få expertögon på företaget och min produkt ur ett cirkulärt perspektiv, säger Elisabeth Standár.

Utomhus. Sommar. En bil med ett taktält som står parkerad vid en sjö. En tjej står bredvid och håller på att sätta upp tältet.

Förälskad i friheten med taktält

Elisabeth och hennes pojkvän upptäckte taktält under en semester 2017. De blev stormförtjusta och tre år senare startade Elisabeth företaget Taktältarna där hon importerar och säljer taktält som produceras i Kina.

– I början visste nästan ingen vad taktält var, sedan dess har intresset exploderat, säger Elisabeth Standár.

Tälten säljs via en hemsida och företaget hyr också ut via en filial i Stockholm och ett par fristående entreprenörer. Uthyrningen är ett sätt att visa upp tälten och få folk att prova, men inget företaget tjänar så mycket på. Lärdomarna från Response-projektet kanske kan komma att ändra på det sistnämnda.

Från material till uthyrning

Elisabeth Standár berättar att hon inför designsprinten var inställd på att de skulle fokusera på material. Men genom samarbetet med expertgruppen kom företaget att zooma in på en helt annan fråga:

– Jag lärde mig att ur ett cirkulärt perspektiv kan vi göra mest nytta genom att se till att tälten används mer genom att erbjuda uthyrning. Det vanliga är ju annars att tält används några veckor per år, sen ligger de i ett förråd.

När vi idégenererade knådade vi fram ett trygghetspaket.

Elisabeth Standár

Målet blev att hitta sätt att öka uthyrningen, att formulera ett attraktivt affärserbjudande som skulle ge trygga rutiner för uthyrarna och samtidigt göra kunderna nöjda.

– Det blir lite snävt, men det ska det vara. När vi idégenererade knådade vi fram ett trygghetspaket – olika saker som jag behöver erbjuda uthyrarna för att de ska kunna göra ett bra jobb. Utbildning, reservdelar, rutiner är några exempel.

Utomhus. Sommar. En tjej som sitter i en stol bredvid en bil med ett taktält. I bakgrunden ett berg.

Steget vidare

Projektet är avslutat och Elisabeth har en bild av vart hon vill nå. Hon har haft kontakt med sina befintliga uthyrare och sjösatt delar av trygghetspaketet. En viktig fråga hängde dock i luften: kommer det att bära sig ekonomiskt? För Elisabeth stod det klart att hon behövde hjälp med att räkna på lönsamheten i uthyrningen. Response-projektet har öppnat dörrarna till den nationella satsningen Omställningslyftet, som drivs av Research Institutes of Sweden, RISE.

– Genom Omställningslyftet har jag fått hjälp att räkna på min uthyrningsmodell. Hur många uthyrare och taktält behöver jag till exempel ha för att det ska bli lönsamt både för mig och uthyraren? Det vi kommit fram till är att det finns goda möjligheter att expandera uthyrningsverksamheten och på så sätt bidra till ett mer cirkulärt användande, säger Elisabeth Standár.

Illustration som visar en serie som beskriver processen från en person som vill hyra ett taktält fram till att hen gör det.
Taktältarna, som importerar, säljer och hyr ut tält för biltak, ville få ny inspiration till att bli mer hållbara. Under designsprinten i Response utarbetades ett koncept för att öka uthyrningen och därmed användningen av deras produkt. Lösningen fokuserade på mellanhänderna, de fristående uthyrarna och hur deras arbete kunde blir enklare. Det ledde till att Taktältarna, med stöd av RISE, undersökte om affärsmodellen som helhet skulle kunna bli mer tjänstebaserad genom att öka uthyrningen ännu mer.