Metod
SWOT-analys
En SWOT-analys görs för att definiera styrkor, svagheter, möjligheter och externa hot. Analysen kan göras för att planera och utvärdera både projekt och den egna verksamheten.
Var konkret i analysen
När ni gör analysen var konkret – inte generell. Utgå från verkliga situationer. Nedan följer exempel på frågeformuleringar för varje del i SWOT-analysen.
Styrkor (interna)
- Finns det saker i vår verksamhet som gör oss särskilt värdefulla för kunderna?
- Har vi specialkompetenser i verksamheten?
- Vad kan vi göra bättre än konkurrenterna?
- Har vi några unika fördelar?
Svagheter (interna)
- Saknar vi kompetens som våra konkurrenter har?
- Frågar våra kunder efter något vi inte kan erbjuda?
- Vad stoppar oss att i så fall ta den ordern?
- Inom vilka områden är våra konkurrenter bättre än oss?
Möjligheter (externa)
- Är vi kompetenta nog att göra något våra konkurrenter inte kan?
- Finns det nya trender som vi är redo att positionera oss inom?
- Innebär våra styrkor möjligheter att göra något mer?
Hot (externa)
- Förändras marknaden så att vår kompetens har föråldrats?
- Gör våra konkurrenter något som vi inte gör?
- Är våra tekniska system föråldrade?
Ladda ner mall för SWOT-analys