
Inför kursen Användarcentrerad affärsutveckling
Hej! Här hittar du praktisk info inför kursen i användarcentrerad affärsutveckling. Varmt välkommen, vi ser fram emot att ses!
Inför att vi ses
Inför att vi ses så är det bra om du har:
- Tagit en morgonpromenad (de två huvudtillfällena av kursen är drygt 3,5 timmar långa vilket innebär att du sitter framför datorn långa stunder. Intervjutillfället är cirka 1 – 1,5 h)
- Har förberett kaffe/fika och har vatten tillgängligt
- Har papper och penna vid datorn
- Förberett all uppkoppling och att du sitter eller står bekvämt
- Dyk gärna upp med ljud och bild, för umgänge kl. 08:15 i Zoom om du har tid och möjlighet. Det hjälper oss att komma igång vid utsatt tidpunkt.
- Vi rekommenderar att du sitter (ensam) vid din dator för bästa gemensamma genomförande av kursen
Digitala verktyg under kursen
Workshoppen genomförs digitalt i Zoom (för själva mötet) och vi kommer att använda det digitala verktyget Miro (för workshopdelarna).
Bekanta dig gärna med Zoom och Miro innan, ifall du inte redan är en van användare.
Checklista: Teknisk prepp innan kursen/workshoppen
- Se till att du befinner dig på en relativt tyst plats med tillgång till stabilt internet.
- Ha en egen dator och plats att sitta på; flera deltagare på samma skärm och mic fungerar inte så bra.
- Ladda ner desktop-appen för Zoom eller uppdatera den. Upplevelsen blir bättre med appen, även om Zoom fungerar genom din webbläsare.
- Stäng övriga flikar och program som du inte behöver under videomötet.
- Använd gärna bra hörlurar till din dator med en bra mikrofon.
- Har papper och penna vid datorn. Det kan vara bra att ha även om vi mest jobbar digitalt i Miro.
Kort om kursen Användarcentrerad affärsutveckling
I den här kursen får du lära dig grunderna i designprocessen och hur den kan användas för företag i att identifiera strategiska utvecklingsområden baserat på kundernas behov.
Kursen fokuserar på de första stegen i designprocessen, där fokus ligger på att ta fram viktiga kundinsikter. Du kommer att få pröva olika metoder för att förstå kundernas perspektiv och behov, och lära dig hur man analyserar och definierar riktningen mot en strategisk utvecklingsfråga, som behövs för att på ett användarcentrat sätt lösa sina kunders behov.
Målet med kursen är att ge dig som arbetar som företagsfrämjare stärkt kompetens i din rådgivning. Kursen ger dig även möjligheten att stärka ditt nätverk genom att träffa och dela erfarenheter med personer som står inför liknande utmaningar.