Olika delar av konceptförslaget för Pickn´Go

Franchisekoncept för Pickn'Go

Pick N’ Go är en smörrebrödsbutik i centrala Halmstad. De serverar och säljer smörrebröd för catering och take-away, men är inte en vanlig snabbmatskedja. Istället har de valt att satsa på sundare mat och en personlig, nära och gemytlig prägel. Sommardesignkontoret fick i uppdrag att utveckla ett franchise-koncept för företaget.

Företaget är familjeägt och drivs av Björn Eliasson och hans sambo Johanna Adler. Det grundades år 2007, och har sedan dess varit framgångsrikt. I dagsläget säljs runt 400 smörrebröd per dag. Företaget skall nu satsa på att utöka verksamheten med fler butiker enligt ett franchise-koncept.

Uppdragsbeskrivning

Sommardesignkontoret har fått i uppdrag att utveckla franchisekonceptet i fråga om företagets identitet, inredning och grafiska material.

Arbetet kommer att presenteras i denna rapport, innehållande en beskrivning av företagets identitet, skisser på inredning och övergripande grafiskt material, samt via en inredningsmanual.

Utöver detta kommer den grafiska profilen att appliceras på ett utkast till en franchise-broschyr samt en meny.

Rekommendationer

I Pick N’ Go:s fortsatta utveckling, där fler butiker öppnas allt eftersom, är det viktigt att fortsätta behålla den småskaliga känslan, och att alltid ge kunderna känslan av att de har hittat något eget och unikt.

Projektgruppen rekommenderar att sortimentet även i fortsättningen skall hållas till främst smörrebröd och dryck. För att ta en plats på marknaden krävs det att man har ett fokuserat och nischat sortiment, och blandar man in annan typ av mat eller varor i sortimentet finns risken att varumärket blir spretigt och ofokuserat, samt att affärsidén blir urvattnad.

Projektgruppen rekommenderar även att Pick N’ Go ser över utbudet av dryck som komplement till smörrebröden, och byter ut det befintliga sortimentet av läsk mot hälsosammare drycker från lokala eller danska producenter. Stora läsk-producenter, som till exempel Coca-Cola, är typiskt för snabbmatskedjor och att använda sig av samma typ av dryckessortiment kan komma att påverka känslan av småskalighet negativt.

SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign | Besök: Söder Mälarstrand 29, 3 tr | Post: Söder Mälarstrand 57, 118 25 Stockholm | info@svid.se I 08-406 84 40

Dela

Anmäl dig nu till vårt nyhetsbrev

 

SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign | Besök: Söder Mälarstrand 29, 3 tr | Post: Söder Mälarstrand 57, 118 25 Stockholm | info@svid.se I 08-406 84 40